حجت‌الاسلام فاطمی‌نسب با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین مانور ظهور است، گفت: این صف‌بندی و حرکت جمعی مومنانه حول جغرافیا و زبان شکل نمی‌گیرد بلکه خرده فرهنگ‌ها حذف شده و تجمع حول امام معصوم ایجاد می‌شود.

عظمت اربعین به رنگ باختن خرده‌فرهنگ‌ها و اجتماع حول امام است

حجت الاسلام «مجتبی فاطمی‌نسب»، امام جمعه واوان در شهرستان اسلامشهر در مورد جایگاه پیاده روی اربعین در نمایش جمعه ظهور اظهار کرد: اربعین یک نگاه تاریخی صرف نیست بلکه به صورتی گسترده نگاهی معرفت شناسانه است؛ امام صادق (ع) اعتبار و هویت شیعی را در اربعین سیدالشهدا(ع) متبلور می دانند.  

وی افزود: اهل بیت (ع) همواره به مناسبت های گوناگون بر مصائب حضرت سیدالشهدا(ع) تاکید داشتند. بخشی از خطبه های حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در کوفه و شام در بیان مظلومیت سیدالشهدا(ع) و روضه خوانی است. وقتی به منابع تاریخی و حدیثی نگاه می کنیم عنوان زیارت اربعین به زمان امام صادق (ع) باز می گردد. با وجود بیم و ترس از حکومت آن زمان مردم از امام سوال می کردند که با وجود ترس از خبرچینان و عوامل حکومت آیا به زیارت سیدالشهدا برویم و حضرت(ع) طبق نقل روایت می فرمودند: به زیارت بروید در حالی که فقهای شیعه در مسایل مختلف از جمله حج که یکی از شرایط آن استطاعت از لحاظ امنیتی است که اگر استطاعت امنیت حاصل نشود، حضور در مراسم حج الزامی نیست اما مردم نسبت به زیارت مرقد مطهر ابا عبدالله الحسین (ع) علی رغم عدم وجود امنیت مبادرت می کردند.

وی یادآور شد: زیارت امام حسین (ع) در هر شرایطی مستحب است و در روایت های گوناگون نسبت به حضور در شب عرفه، اول رجب، نیمه شعبان، شب قدر، عید فطر، روز عاشورا، روز اربعین و شب های جمعه به این زیارت سفارش شده است.

عظمت اربعین به رنگ باختن خرده‌فرهنگ‌ها و اجتماع حول امام است

حجت الاسلام فاطمی نسب ادامه داد: روز اربعین دو جنبه وجود دارد؛ یکی تاکید اصل استحباب زیارت سیدالشهدا(ع) که در این روز دستور ائمه هدی است و جنبه دیگر اینکه جناب جابر در این روز موفق شد با عطیه کوفی به کربلا و زیارت حضرت امام حسین(ع) برود و در روایات به عنوان علامت مومن در کنار سایر علامات بر آن تاکید شده است. وقتی به روایات نگاه می کنیم زیارت حکم یک عهد دو طرفه را دارد؛ یک طرف عهدی که امام با زائر می بندد و یک طرف عهدی که زائر با امام می بندد.

وی تصریح کرد: امامان معصوم (ع) تماما عهد و وفا هستند. در روایات دیگری درباره نقش مردم در عصر ظهور و مسئله ظهور اشاره می شود که در آستانه ظهور امام زمان(عج) در میان مردم رحمت و مهربانی‌ برقرار می شود و در سایه آن مواسات و همیاری شکل می گیرد و بزرگتر به کوچکتر رحمت و عطوفت و مهربانی می کند و کوچک تر به بزرگتر احترام می گذارد. این فرهنگ عصر ظهور و فرهنگ زمانه ای است که در عصر امام زمان(عج) بینش و معرفت بشر به اوج خود می رسد. 

امام جمعه واوان تصریح کرد: در روایت دیگری که مرحوم شیخ مفید و شیخ طوسی هم نقل می کنند و جزو توقیعات امام زمان (عج) است در این روایت حضرت ولی عصر  اروحنا فدا می فرمایند: اگر شیعیان ما که موفق به بندگی خدا شده اند یک تجمع قلبی می داشتند که با آن عهدی که ما به آنها بستیم وفا کنند، آن وقت میمنت لقای امام (عج) و درک حضور ایشان به تاخیر نمی‌افتاد و امام بدون تاخیر در میان این جمعی که قلوب با عطوفت و مهربانی با هم داشتند، حاضر می شدند. 

استکبار نتوانست عظمت راهپیمایی جهانی اربعین را نادیده بگیرد

وی با بیان اینکه در مسئله اربعین که هر ساله میلیون ها مسلمان از سراسر جهان به عنوان بزرگترین تجمع انسانی در آن شرکت می کنند این ایثار و همدلی به بهترین شکل نمایش داده می شود، گفت: عظمت این راهپیمایی جهانی به قدری است که حتی استکبار جهانی نیز نتوانسته آن را نادیده بگیرد و رسانه های جهانی هرچند ناقص اما به انعکاس این پدیده عظیم می پردازند.

روایت جهانی بودن مسئله ظهور در اربعین

حجت الاسلام فاطی نسب تصریح کرد: جهانی بودن مسئله ظهور حضرت منجی (ع) آن گونه که احساس می شود و در اربعین به تصویر کشیده می شود، مسئله غیر قابل انکاری هم از حیث روایی و تاریخی و هم از حیث اینکه یک اجتماعی مومنانه حول محور صف بندی های جامعه با محوریت زیارت سیدالشهدا است، امامی که صراط مستقیم و طریق معرفت الله است. وقتی که عده ای مقصدشان امام می شود، همراهان و صف مقابل این افراد هم مشخص می شود. مقصد انسان که همان همراهی و صف بندی و تبعیت و همراهی و همدلی در کنار امام می شود اما در مقابل آن صف مغضوبین و ضالین شکل می گیرد.

امام جمعه واوان در شهرستان اسلامشهر گفت: این صف بندی و حرکت جمعی مومنانه حول جغرافیا و زبان شکل نمی گیرد بلکه خرده فرهنگ ها حذف شده و تجمع حول امام معصوم شکل می گیرد. در مقابل امروز مشاهده می کنیم که دشمن صف بندی کرده و همه جنود تاریخی خود را در مقابل امام زمان(عج) قرار می دهد اما حضرت این صف بندی و قوایی که آرایش می دهند، را می شکند.

منتظران واقعی تماشاچی نیستند

وی ادامه داد: در آستانه ظهور امام زمان(عج) منتظران واقعی نمی توانند نقش تماشاچی داشته باشند انسان می تواند در تعجیل نقش مهمی ایفا کند.

امام جمعه واوان در شهرستان اسلامشهر با بیان اینکه در روایت دیگری آمده است که منتظر امام زمان(عج) بالاتر از اهل کل زمان و عاقلانه و با معرفت حول محور امام زمان(عج) قرار می گیرد، افزود: آنها (منتظران) به منزله کسانی هستند که با شمشیر در کنار پیامبر(ص) علیه دشمنان دین پیکار می کنند و آنها مخلصان حقیقی و شیعیان راستگویی هستند که مردم را به صورت آشکار و نهان به دین خدا دعوت می کنند. اربعین حسینی فضا و فرصتی برای عملی کردن همین روایت که به صورت آشکار و نهان این تجمع چند میلیونی را حول محور سیدالشهداء(ع) تشکیل می دهند، سیدالشهدایی که از ابتدای خلقت تا انتهای قیامت حلقه وصل می شود. امامی که سمبل انسانیت، قله بزرگ و بزرگواری، روح حریت و آزادگی و تمام ارزش های والای انسانی است و حتی مشاهده می کنیم در آخرین کلام خویش در گودال قتلگاه هم در هنگام شهادت دشمنان خود را به انسانیت و آزادگی فرا می خواند.

احیای اربعین احیای ارزش های بزرگ انسانی و خدایی

وی با بیان اینکه احیای اربعین احیای ارزش های بزرگ انسانی و خدایی است، تصریح کرد: احیای همین شعارها و منویات امام معصوم است که در گودال قتلگاه راجع به آزادگی و آزادمردی و روح حریت صحبت می کند؛ سیدالشهدایی که معرف امام زمان(عج) می شود. امام زمان (عج) در هنگام ظهور تکیه بر کعبه می زند و در جملاتی در معرفی خویش امام حسین(ع) را معرف و عامل شناخته شدن خود می داند لذا وظیفه ما به عنوان شیعه در این ایام اربعین معرفی کامل امام حسین(ع) است. در این فرصت ایجاد شده و از تمام ملیت ها، نژادها و رنگ ها در این پیاده روی عظیم شرکت می کنند و می توان یک معرفی کاملی به جهانیان شکل بگیرد که وقتی حضرت خود را به نام امام حسین(ع) معرفی می کند، این نام برای همه مردم جهان شناخته شده باشد و نقش اصلی مراسم اربعین همین شناساندن امام حسین(ع) و مکتب حسینی و روح حریت و آزادگی و عاشورایی به جهان است و اهمیت اربعین هم شکل گیری حلقه وصل میان عاشورا تا ظهور شکل بگیرد بنابراین می توان مراسم بزرگ اربعین را مانوری بزرگ برای آمادگی ظهور نامید.

حجت الاسلام فاطمی نسب با بیان اینکه یک بعد دیگر اربعین مسئله نگاه کلان دولت ها و ملت ها در جهت تقویت مومنین و فراهم کردن اسباب حضور آنها است، افزود: وقتی در سطح بالاتر می بینیم که چندین دولت از جمله ایران، عراق و دولت های اطراف تلاش می کنند در سطح سیاستگذاری های کلان در این موضوع وارد شوند و جزییات توسط مردم انجام شود. همان گونه که مشاهده می کنیم کشوری همانند عراق به عنوان میزبان کامل این جریان و اتفاق توفیق میزبانی را برای خود فراهم می کند، این شرایط می تواند منجر به اهداف و برنامه هایی شود که در راس آنها مسئله امنیت جهانی که حول محور سیدالشهدا است و در بسیاری از کشورهای شیعه و مسلمان از جمله عراق یک مسئله امنیت پایداری در ایام اربعین و ایام منتهی به آن شکل بگیرد. اینها از برکات اربعین است و از برجستگی هایی است که همواره باید در موضوع اربعین به آن پرداخته شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از طرفی حفظ امنیت با مناسبات محور مقاومت در بعد نظامی و امنیتی ارتباط دارد، چنانچه شاهد هستیم در این چند دهه اخیر به شکل سریع و نهایی محور مقاومت شکل پیدا کرده و پیوند محکمی بین آزادگان و کسانی که دل در گروی سیدالشهدا(ع) دارند، تشکیل داده و ما امیدواریم این اربعین و اربعین های آینده بتواند محوری برای همدلی، برادری، ایثار و ازخودگذشتگی باشد که امروز در سرتاسر مسیرهای منتهی در عراق و در برخی از کشورها شکل گرفته و نژادها و ملیت ها و مردم مختلف جهان با هوشیاری و تدبیر لازم برای همراهی و قرار گرفتن در این جبهه عظیم مردم نقش خود را در این دوران آخرالزمان ایفا کنند.

منبع: خبرگزاری شبستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.